Missie & visie

Al bijna veertig jaar verlaat een groep bevoorrechte kinderen gedurende een week de normale wereld en begeeft zich in een wereld voor avonturen en pony’s in de Ijhorster bossen. Het kinderkamp is uitgegroeid van een hobby tot een professioneel kamp met ieder jaar meerdere kampweken en een hoop enthousiaste kinderen.

Steunfonds Stichting ’t Stokpaard is in 1997 in het leven geroepen om ouders van kinderen financieel te ondersteunen. De kinderen kunnen in een moeilijke thuissituatie zitten of op pedagogische of medische gronden in aanmerking te komen om bij ons op kamp te komen, maar de ouders/verzorgers kunnen het (deels) niet bekostigen. Anna van Oosterhout, die het kamp heeft opgericht, vond het belangrijk dat ieder kind recht heeft om te kunnen gaan. Zij nam vroeger vaak kinderen uit haar Orthopedagogische praktijk mee naar de boerderij om samen met alle andere kinderen bijzondere avonturen te beleven. Marieke van Oosterhout heeft het overgenomen van haar moeder en heeft dit altijd voortgezet.

Het kamp is bijzonder omdat er naast de sprookjesachtige sfeer en de zorg voor dieren en voor elkaar een bijzondere samenstelling is van de groepen kinderen. Er is iedere kampweek plek voor kinderen met speciale behoeftes (bijvoorbeeld medisch of pedagogisch) en/of ingewikkelde thuissituaties of gebeurtenissen die kinderen meemaken. Waar op veel andere kampen kinderen met speciale behoeftes minder welkom zijn deinst men op Hoeve La Marotte niet snel terug voor specifieke zorgvragen.

Tot 1997 bepaalden de eigenaren van de kampboerderij zelf welk tarief de ouders of verzorgers van de genoemde kinderen moesten betalen. Dit varieerde van ‘gratis’ tot een deel van het normale tarief. Helaas bleek voor een gezonde bedrijfsvoering een meer commerciële aanpak steeds meer noodzakelijk en werd de speelruimte ten aanzien van het toelatings- en tariefbeleid kleiner.

Vanuit de kring van vrienden rondom  Hoeve La Marotte is daarom Stichting Steunfonds ’t Stokpaard in het leven geroepen. Onze stichting maakt het mogelijk dat kinderen met onvoldoende middelen, toch op kamp kunnen komen.